Jdi na obsah Jdi na menu

Olomouc x Brno

30. 5. 2011

 

 Zkusili sme rozlúsknúť oříšek případného moravského hlavního města. Esi nesúhlasíte nebo byste neco pozměnili tož napište do komentářů

 

90px-brno_-znak-.svg.png                                                                                           

90px-olomouc_cz_coa.png

 

Brno je pravděpodobně známější, a to hlavně kvúli mapám (na mapě ČR většinou bývá vyznačeno Praha, Brno, Ostrava) ale taky díky Moto GP či veletrhom Ve světě Olomouc na mapách zase nebývá,ale díky památkám by mohla byť na tem o neco líp, ale přesto bod pro Brno
Tak u Brna ňa napadá enem Špilberk a Petrov a přiznéme si, že Brno opravdu neoplévá nějak historickými památkami  Památky  Tak tady jasné bod pro Olomúc. Slúp nejsvětější trojice, Dóm  sv.Václava, orloj a několik kašen
 Tady zas bod zůstává v Brně, myslím, že je to především tím, že většina našich patriotů je z Brna  Co si myslí Moraváci?  Olomúc je sice na místě 2. (viz naša anketa na Facebooku), ale na Brno prostě nemá
Tak v hokeju v Rondu dycky vyprodané, ale na Zbrojovku 1000 lidí, to je hold málo  Sport -zájem o sport  Tož Sigma je na tem líp jak Zbrojovka co sa týče návštěv, ale v hokeju je jednoznačně pozadu, takže bod pro oba
 Tož v historii hold Brno na Olomúc nemá  Historie  Ve středověku (myšlené po Velké Moravě) byl Olomúc největší město Moravy, též bylo v Olomúcu 1. moravské biskupství
 Víc divadel  Kultura  Víc muzeí, knihoven, galerií ; bod pro Olomúc
 Všeci 3 admini sú  Co si myslí redakce.  pro Olomúc

 

Tož Olomúc v totem hodnocení vyhrál 5:3.

 

BlueBoard.cz

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Moravská místa

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Krásný důkaz toho, že celá samospráva Moravy je nesmysl

(Prahajzl, 12. 7. 2012 11:58)

Celá tato diskuze mimoděk dokazuje, jak naprosto nereálné jsou všechny úvahy o resuscitaci zemského zřízení a samosprávě Moravy. Ostrava ani Olomouc by nikdy neskously dominanci Brna, stejně jako by Brno nikdy neakceptovalo dominanci Ostravy nebo Olomouce. Na Moravě prostě neexistuje žádné jasné a nesporné centrum - jsou zde pouze tři navzájem si konkurující centra. Jediné logické, přirozené a nezpochybnitelné centrum Česka je PRAHA, HA, HA ...

Toto je celé HLOUPOST

(Martin, 10. 8. 2011 4:49)

Toto srovnání je celkově nesmyslné a hloupé, například co se děje v nějakém "hokeju" je z hlediska zemského hlavního města zcela irelevantní.

Redakce je z Olomouce a velmi to přehání, podstatou věci má být obnovení samosprávy a ne dětinské dohady o sídle zemského sněmu, navíc tady máme Ostravu a dějiny i památky Brna vám bohužel zcela naprosto unikají. Doporučuji si přečíst alespoň něco z wikipedie, když o něčem takovém chcete veřejně mluvit. Krom toho Olomouc je sídlem vrchního soudu, což je jakousi náhražkou za zemský soud, sídlem biskupství, velké univerzity a dalších.

Věty jako: "přiznéme si, že Brno opravdu neoplévá nějak historickými památkami" a "Tož v historii hold Brno na Olomúc nemá" si proboha nechte pro sebe, to je urážka Brna a svědčí to jedině o tom, že Brno neznáte a nevíte ani nic o jeho historii, pokud jste opravdu Moravané prosím nevymýšlejte naprosté nesmysly, které mohou jedině Moravany rozvracet proti sobe a zjistěte si fakta. Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by někdo v Brně pomlouval Olomouc, ale ze strany Olomouce každou chvíli, přitom to nemá žádné historické ani soudobé opodstatnění, přece snad nejste hloupí!

Pokud narážíte na HISTORICKÝ SPOR O HLAVNÍ MĚSTO, tak to je celé mnohem složitější a obě města se ve středověku o politickou moc dělila rovným dílem, což možná ani nevíte, Olomouc byla ve středověku sídlem biskupství a také byla o něco větší než Brno, proto byla významnější (ale oficiálně dokonce nikdy nebyla hlavním městem a Brno se jím oficiálně stalo až koncem 18. století). Pak přišla válka a právě především kvůli válce Olomouc upadla na významu (1642), Brno Olomouci nic "neukradlo".

Uvědomte si prosím také to, že řeči jaké tady píšete by se dali čekat, že pocházejí spíše z Čechy (z Prahy) než z Moravy.

Re: Toto je celé HLOUPOST

(admin, 20. 8. 2011 20:23)

Su ze Zlínského kraja a blíž mám k Brnu, protože tam mám rodinu, ale váš názor respektuju

Re: Re: Toto je celé HLOUPOST

(Martin, 22. 8. 2011 7:08)

Možná jsem to formuloval trochu tvrdě, ale musím říct, že mě docela šokovalo, co jsem si tady přečetl. Tož, ať se vám daří! Mimochodem díval jsem na články o městech na Wikipedii a musím říct, že v tomhle ohledu Wikipedie asi není moc dobrý zdroj informací, hodně tam toho chybí, například o Olomouci tam není málem skoro nic. Jsem s pozdravem.

Re: Re: Toto je celé HLOUPOST

(Martin, 22. 8. 2011 7:15)

A ještě k tomu prvnímu biskupství na Moravě, pokud vím, tak první biskupství na Moravě bylo pravděpodobně v hlavním městě Velkomoravské říše a bylo to arcibiskupství. Prvním arcibiskupem byl svatý Metoděj (869), takže to v Olomouci to bylo až druhé biskupství (1063).

Olomouc a Brno dnes

(Petr Skála MNO, 3. 6. 2011 11:32)

Je chvályhodné, že píšete o Moravě, ale téma Olomouc x Brno je dnes opravdu velmi nevhodné. To se líbí leda centristům - rozeštvávat nás mezi sebou. Navíc uvádíte, s prominutím, pěkné blbosti. Tvrdit, že v Olomouci je více divadel, muzeí a galerií než v Brně - to snad nemyslíte vážně? Podobně je možno hovořit o památkách. Ty na moravskou samosprávu jsou prakticky jen v Brně. Stará zemská sněmovna, Nová zemská sněmovna, Zemský dům - sídlo moravské vlády, hrady Špilberk, Veveří - sídla lucemburských markrabat. Jistě Olomouc byla od desátého století centrem a hlavním městem Moravy. Od doby Karla IV. již byly centra dvě - biskupská Olomouc a markraběcí Brno. A nakonec od počátku 17.století zůstalo jediným hlavním městem a metropolí Moravy Brno. To platí doposud a nechme na budoucím moravském parlamentu jestli najde důvody proč to měnit. A s těmi nevědomostmi o Brně by jste něco měli udělat. Pokud budete chtít, napište na email MNO a my vám zajistíme exkurzy po Brně s někým znalým z Brna.

Re: Olomouc a Brno dnes

(admin, 3. 6. 2011 13:51)

Porovnávali sme z internetu a těch Olomouckých sme našli víc, ale ono sa v Brně našlo, že třeba víc budov patří pod 1 např. muzeum a mimochodem divadel je víc v Brně, to je aj v tem hodnocení .Ale ňa by Brno vúbec nevadilo. Rozeštvávat to opravdu nechcem. Brno znám dobře mám tam aji rodinu (hádám, že vy ste určitě z Brna) . Ale samozřejmě děkujem za názor, keré plně respektujem.

Re: Olomouc a Brno dnes

(Dragon74, 4. 6. 2011 21:05)

Pane Skála, já so přesvědčané, že vám tade admine otevřele oče!! Kdež ste nakósle te centriste, tak vám chco řéct, že na několika schózách MNO v Brně sem dospěél k závěro, že ve Brňáce sa chováte take dost sebestředno. Kdež sem bel označené za tépka " tam od někáď " a potém sem s óžasem na ksechtě zéral, jak vlastně popek sěta moravského je v Brně. Take sem dospěl k názoro, že vlastně hromada z vás žeje v tem, že jediná správná Morava je ta jižní. Toš nevím esli je nastópená cesta decentralizace přes centralizaco v Brně tó správnó. Eště zme nic nevehrále a ož se kastojeme, co?

Re: Re: Olomouc a Brno dnes

(admin, 6. 6. 2011 13:09)

děkujem za podporu, a máte pravdu, že Brňáci si nedokážú přiznať, že by jim nějaké Olomúc mohl konkurovať

Re: Olomouc a Brno dnes

(Petr Skála, 7. 6. 2011 11:56)

to admin:
Děkuji za odpověď a za to, že jste mne rovnou nezatratili. Nerad bych, aby můj příspěvek vyzněl proti Olomouci. Tak nebyl vůbec myšlen. Olomouc je rozhodně největší a nejkrásnější městskou památkovou rezervací na Moravě a mým nejoblíbenějším moravským městem. Ve svém příspěvku jsem byl veden, jak nyní vidím od vás zcela zbytečnou, obavou o rozdmýchávání rozporů mezi jednotlivými částmi Moravy. V Brně jsem se opravdu narodil, ale většinu života jsem strávil jinde a nyní žiji nedaleko od Brna. Přesto uznávám, že mohu být neobjektivní. Já ale netvrdil kde má nebo nemá být hlavní město. Jen jsem varoval před volením kontroverzních témat. A taky s vámi souhlasím, že brňáci nepovažují Olomouc v ničem za konkurenci. Budeme-li však objektivní, oni na to mají trochu právo. (Budete-li chtít, můžeme o tom ještě "pokecat").
K Dragonovi - trochu nechápu váš příspěvek a nevím na jakých schůzích MNO v Brně jste byl. MNO pořádá jen besedy a to jak v Brně, tak v Olomouci či jinde - podle pořádajícího MS. Pokud jste se v Brně "chytil" s nějakým brněnským patriotem, nemůžete to vztahovat na celou obec. Ta je velmi decentralizovaná a má většinu členů i organizací mimobrněnských. Doporučuji se spíše orientovat na MS blíže vašemu bydlišti i "patriotismu". Např. velmi aktivní a úspěšné jsou MS Haná, nebo MS Valašsko.

Re: Re: Olomouc a Brno dnes

(asmin, 9. 6. 2011 18:11)

Samozřejmě je to Váš názor a jsme vlastně rádi že jsme tu vytvořili nějakou dizkuzi a my respektujeme každý názor

Re: Re: Re: Olomouc a Brno dnes

(Martin, 10. 8. 2011 6:48)

Praha a Plzeň, to je podle mého názoru podobné vztahu Brna a Olomouce, jak velikostí, kulturně a geograficky, případná konkurence se v určitých konkrétních aspektech samozřejmě také může objevit, důležitý je vzájemný respekt. Kdybychom srovnali Prahu a Plzeň "natvrdo", došli bychom k vážnému rozdílu v hodnocení. Olomouc Brnu může konkurovat pouze v určitých konkrétních věcech, tolik objektivně, ale nemyslíte si, že Brno nemá na svoje relativní postavení právo vzhledem ke svým zásluhám? Víte vůbec dost o dějinách Moravy, Brna a Olomouce? Také Brno je zatím stále dobrým "nárazovým územím" mezi Prahou a Moravou, za což mu také žádný kredit zřejmě nedáváte. A proč si vlastně myslíte, že by Brno mělo nějaký zájem na utlačování přirozeného rozvoje Olomouce, zvlášť když se nám tady za poslední dvě staletí vynořila Ostrava. Nepodceňujte Ostravu! Kdybych byl z Ostravy, možná by mi tohle hodně vadilo. Nikdo tady nechce, nebo o tom alespoň nevím, utlačovat Olomouc, ale uvědomte si také jeho polohu mezi Brnem a Ostravou, to co vás skutečně jednou může "ohrožovat" je možná spíš Ostrava než Brno, v této souvislosti si prosím vzpomeňte na tu sebestřednost, kterou tady zmiňujete. A zdůrazňuji, že Brňáci žádným nepřítelem Olomouce nejsou, nikdo (možná až na "pár bláznů") v Brně proti Olomouci nijak nebrojí, my si vystačíme s Prahou, možná byste měli učinit totéž. Omlouvám se pokud to vyznělo nějak "agresivně", ale na rovinu svůj názor, žádná zášť v tom není.

aktuální centra Moravy

(Ondřej, 13. 6. 2011 23:00)

V zajímavé debatě o centrech Moravy by si olomoučáci i brňáci měli povšimnout faktu, že v současnosti i v rámci ČR jsou tři nejvýznamější centra v tomto pořadí Praha, Brno, Ostrava. Ostrava je centrem nejlidnatějšího kraje ČR, Ostrava se snaží dynamicky rozvíjet, Ostrava je centrem průmyslu, vzdělání a vědy. My uvědomělí ostraváci chceme aby ostrava nabývala dále na síle, která v ní dříme. V rámci debaty nad potencionální budoucí organizací Moravy bychom proto Ostravu neměli opomíjet, mimo jiné také proto že když ostraváky a lidi Moravskoslezkého kraje nezískáme pro myšlenku obnovení Moravy tak ta Morava jsem přesvědčen nebude. Ať již zemská či samostatná Morava nemusí a v podstatě nesmí kopírovat centristický čecháčkovský systém současné ČR, to je snad jasné proto snad o Moravě přemýšlíme. Pro Olomouc hovoří jeho centrální postavení na Moravě, je stejně vzdálen Mikulovu jako Jeseníku, což může být na ztotožnění se severomoraváků s Moravou dost vliv. Dle mého názoru by ale Morava měla být řízena ze tří center - Brna, Olomouce a Ostravy. Uvedu příklady Brno - např. školství, věda, kultura. Olomouc - zemědělství, vnitro, obrana, Ostrava - průmysl, obchod, životní prostředí. Zemský sněm či parlament pravděpodobně dle tradice v Brně (ale Olomouc by se mohla taky zvážit...). Tož to je můj názor z pohledu severu.

Re: aktuální centra Moravy

(admin, 14. 6. 2011 14:04)

v tom rozdělení mezi 3 centra naprosto súhlasím, ale my sme se teď snažili prostě vyřešit to hlavní město, kde bude prezident

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA